SEO webu sledují SEO nástroje.cz
noname

Automobilový průmysl, vývoj a prognózy pro rok 2010.

Vít Šafránek

15.11.2009

fabia sleva Vzhledem k tomu, že zvyšování výroby je možné jen v okamžiku kdy je odbyt, musí nejdříve automobilky najít své nové trhy, nebo přijít s tak zásadní inovací, aby se vyplatilo nové auto koupit a staré zahodit. Zájem o auta by určitě byl v Asii. V Africe také příliš aut zatím nejezdí (myslím tím v přepočtu na počet obyvatel). Jen si neumím představit, čím by za dodaná auta platili. Asii nelze příliš konkurovat cenou, navíc to tam mají z vyspělých zemí blíže Japonci a Korea. Takže kam? Rusko? Těžko.

Nejvíce odbytu měla Škodovka v Německu, Anglii a vůbec zemích západní Evropy. Zájem o auta z Boleslavi má Čína, jen se domnívám, že jim spíše jde o licenci a možnost vyrábět si kvalitní auta sami. Jistý odbyt bude mít určité množství luxusních aut (bohatí lidé nějací zbyli), ale tam nejspíše sáhnou po nějaké luxusnější značce než je ta naše Škoda. Malá auta na odbyt po skončení šrotovného také podle mého názoru už příliš nepůjdou. Oproti západním zemím máme sice výhodu levnější pracovní síly, ale máme zase konkurenci v zemích na východ od nás.

Co tedy? Nové trhy, nebo technologie?

Stačí si zodpovědět otázky na témata, která jsem nadhodil.
  1. Začneme dodávat na nové trhy? Domnívám se, že ne. V současné době probíhá boj o poslední zákazníky v Evropě, pak se podle mého názoru dočasné snížení výroby stane novým standardem od kterého se budou odvíjet další počty. Ještě nejsme zdaleka na dně. Bohužel.

  2. Plánuje nějaká automobilka zásadní inovaci ve svých vozech? Přichází zřejmě doba hybridů, ale bude to stačit? To by musely vlády nějak restriktivně zasáhnout proti klasickým palivům a nestandardně je zdanit, neboli penalizovat auta se spalovacími motory. Což je velmi nepravděpodobné. Daň z benzínu a nafty je příliš velkou položkou na straně příjmů do státní pokladny a ačkoliv politici svěřené peníze nespravují zrovna efektivně, pitomci to nejsou. Takže podle mého názoru: „Tudy cesta z krize nevede.“

  3. Snížení nákladů na výrobu automobilů. Tak tady jistě prostor ještě existuje. Ať už ve formě dalších daňových prázdnin ze strany států, snižování mezd, nebo najímání agenturních pracovníků. Co z toho je dobré pro stát a co pro nás občany? Podle mého názoru nic. Daňové prázdniny ukrojí ze státní kasy, možná dočasně zachovají nějaké množství pracovních míst, ale dlouhodobý pozitivní efekt zřejmě nebude. Jen se oddálí nevyhnutelné snižování stavů. Snižování mezd znamená méně peněz ve státní kase na daních, sociálním a zdravotním a v neposlední řadě v kapsách zaměstnanců, což prohloubí stávající krizi tím, že lidé nebudou mít na utrácení a nebudou si tudíž dopřávat ani autíčka. Agenturní pracovník znamená pro firmu úsporu hlavně na odstupném při propuštění. Případné uvolnění zákonů po vzoru západních zemí by tedy sice ulevilo firmám, ale lidé by byli neustále v obrovské nejistotě, jestli se skutečně ze dne na den neocitnou bez práce. A také ocitnou.

Řešení v nedohlednu a šrotovné skončilo

prazdne kapsy Ani jedno řešení mi nepřipadá být řešením skutečným. V automobilovém průmyslu podle mého názoru bude ještě pokračovat propad, protože auto je příliš luxusní záležitost. Pro někoho nezbytnost a nutnost, ale v zásadě stále luxus. Je možné, že se poptávka obnoví ze strany zemí západní Evropy, ale to je možné jen v případě, že tam vzniknou nová pracovní místa. Jak velký propad nás ještě čeká? Tak to je fakt věštění z koule. Přesto si troufnu odhadnout, že to příští rok bude minimálně 15-20%. Nepřekvapilo by mě ani číslo kolem 40%.

Situaci dokresluje šrotovné a chování automobilek v době zvýšeného odbytu. Po vlně propouštění se po opětovném zvýšení poptávky v důsledku šrotovného opět začali nabírat agenturní pracovníci. Aby automobilky získaly okamžité zisky, které by trochu zlepšily čísla za rok 2009, začaly opět zavádět pracovní soboty a přesčasy, namísto volby možnosti rozložit výrobu do delšího časového úseku... Tak je ale nastavený celý tržně-kapitalistický systém. Okamžitý zisk na úkor dlouhodobé strategie.

Trochu nespravedlivě jmenuji pouze Škodovku, ale stejný vývoj bude podle mě i u ostatních automobilek ve všech zemí EU.

Pokud jsem ve své analýze na něco zapomněl, napište mi to prosím.

Odhad vývoje v automobilovém průmyslu:

Šance na zlepšení vývoje: 10%
Stagnace: 20%
Propad: 70%
 


 


Zpět na Finanční a hospodářská krize, vývoj a prognózy

 


Mohlo by vás zajímat:

Koho se dotkne krize? Krev, pot a slzy pro každého.


Z posledních zpráv z tisku mám pocit, že nejhorší je za námi, jen ta nezaměstnanost nám ještě poroste. Ale jinak se vlastně nemáme čeho obávat. To je přinejmenším zajímavé tvrzení, že? Tak trochu rozporuplné.
Více zde

Sociální pojištění a odvody za rok 2007. Nežádejte o vrácení, nevyplatí se to!

09.01.2010
Hodně se o tom teď mluví a diskutuje. Odvody sociálního pojištění, které stát obdržel v první polovině roku 2007 údajně neměly být odvedeny a státu díky díře v zákonům nenáleželo nic.
Více zde
 

Je cesta z krize na obzoru, nebo se teprve teď máme na co těšit?


Peníze, monetární politika, inflace, deflace a finanční krize – to jsou pojmy které spolu úzce souvisí. Abychom je mohli lépe pochopit, musíme se vrátit do roku 1971.
Více zde

Finanční krize II. Co se vlastně děje?


Fakta jsou jasná. Nezaměstnanost stoupá ruku v ruce s tím, jak se snížila poptávka po zboží.
Více zde
 

Reklama

Pokud si přejete poslat nám vzkaz, můžete tak učinit zde:

Kontakt: info(zavináč)cestazkrize.cz